ÍRÁSOK

Robert Fitts
 Gyülekezet a Házban
vISSZATÉRÉS az EgYszerűséghez

 Mi egy házi Gyülekezet?
A következőkben felsorolt jellemzők azok, melyek jellemzők voltak az egyház első 50 évében. Amit az egyház elhagyta az egyszerűséget, elveszítette erejének nagy részét, valamint rugalmasságát abban, hogy evangélizálja  a népeket, és tanítvánnyá tegye őket. Ezek a jellemzők megtalálhatók a  legtöbb házi gyülekezetben világszerte, melyek előjönnek szinte a föld alól.

Egy házi gyülekezet egyszerű gyülekezet

Nem gittegylet, nem ceremóniák, nem rituálé és szimbolizmus jellemzi. Ez egyszerűen egy IDŐ amikor Isten népe Jézussal tölt el. Ő van középen. Beszélgetnek, énekelnek, imádkoznak s esznek együtt. Bemerítik az újonnan megtérteket, együtt úrvacsoráznak, és tanulmányozzák együtt a Bibliát. Beszélgetnek is az igéről, és arról, hogy mit tesz Isten az életükben. Beszélgetnek emberekért, és a világban levő szükségek megoldásáért. Szolgálnak egymásnak az ajándékaikkal, amiket Isten mindenkinek adott. Szeretik egymást, és bátorítani és támogatni akarják egymást a hitükben.

A házi gyülekezet egy házban, otthonban találkozik

Az otthon nem komplikált hely arra, hogy istentiszteletet tartsunk benne. Nincsenek titokzatos szimbólumok, amiket meg kell magyarázni. Ez nem vallásos  környezet, és senki nem érzi magát rosszul azért, mert esetleg valami olyat tenne amivel megsérti valakinek a vallásos szokásait, stb. Az emberek otthon érzik magukat, és leeresztenek. Ahogy megérkezik  az első két vagy három hívő, megvalósul a  gyülekezet mert hiszen a gyülekezet a jelen levő hívő emberek közössége, és nem egy program, vagy épület. Ahol újjászületett hívők találkoznak, ott gyülekezet van. Ők az összegyülekezettek közössége,  gyülekezete, (Ecclesia, Versammlung, Kirche, Church). Ha elhagyják a házat, akkor ők a szétszóródott gyülekezet. Összejönnek, hogy új erőt gyűjtsenek. Elmennek, hogy a Szentlélek erejét a világban sóként élesztőként és fényként adják tovább. Mindenhova elmennek és hirdetik - azoknak akik még nem ismerik Jézust -, az evangéliumot tettel és szóval. Megvalósítják a misszióparancsot, mely ezt mondja: Amikor mentek ide oda, mindenhova, hirdessétek az evangéliumot minden időben bárhol vagytok…most (Ld Mát 10,7;Menjetek el, és hirdessétek: elközelített a mennyek országa!  Márk 16,15.20).0 Ezután így szólt hozzájuk: "Menjetek el szerte az egész világba, hirdessétek az evangéliumot minden teremtménynek

Egy házi gyülekezet egy evangélizációs központ (Centrum)

Egy még nem hívő embernél könnyebb elérni azt, hogy egy magánházba eljöjjön, mint egy „szentélybe”. Ez az egyik oka annak, hogy ez első század keresztyénei miért tudták az akkori világot a feje tetejére állítani.

Egy házi gyülekezet megkönnyíti a tanítványozást

Jó dolog házak ajtaján kopogtatni és embereket Jézushoz vezetni. Jó dolog az utcán, parkokban, stadionokban telefonon, vagy mindennapi beszélgetésben az Úrhoz vezetni valakit. Ha azonban ott tesszük ezt, ahol tanítványi életet is megtapasztalhatnak, a házban levő gyülekezetben – akkor világos az előny. Akkor már meg is ismerték a gyülekezetet, hiszen benne vannak, illetve egészen közel van hozzájuk.  Be is lehet őket meríteni és folyamatosan azok által akik Krisztushoz vezették őket, elmélyülhetnek a hitben (tanítványság)  Az egyházba tagolás feladata már meg is történt ezzel.

A házi gy. kapcsolatban áll, része az egyetemes Krisztus testnek

Az egyetlen név aki méltó arra, hogy középen legyen és emlegessük, Jézus neve. Gyülekezetünknek nem kell jó nevet kitalálnunk. Nem a miénk a gyülekezet ugyanis hanem  Jézus Krisztusé. Ez a gyülekezet mely valakinek a házában találkozik, gyakorolja a közösséget,  része a város gyülekezetének. Minden ami Jézusé, a gyülekezeté is. Minden amit városunkban , lakókörnyezetünkben falunkban tesz, a miénk is, velünk és értünk is teszi. Mindnyájunknak felelőssége van benne, még ha az imádságon kívül nem is jelentene többet. Egy test vagyunk. Egységbe születtünk, és munkáljuk az egységet azáltal, hogy befogadjuk, elfogadjuk az újjászületett hívőket, függetlenül attól, hogy hol laknak, vagy milyen csoportnak, felekezetnek a tagjai. Mi mindannyian – az újjászületett hívők – összetartozunk!

Egy házi gy. mozgékony (flexibilis)

Nem muszáj minden héten ugyanabban  a házban, otthonban találkoznunk. Nem az épület tart minket össze, hanem a kapcsolataink forrasztanak egybe. Rugalmasak vagyunk. Bárhol találkozhatunk. Ezáltal több emberrel kerülünk kapcsolatba több helyen.

Egy H.Gy. kicsi

Ami nagy nem mindig jobb. Növekedni akarunk egyébként. Multiplikáció (megsokszorozódás )által azonban gyorsabban növünk, mint hozzácsatlakozás  által. A h.gy. a városban levő összgyülekezetet építi (Stadtweite Kirche) azáltal, hogy oszt és sokszorozódik. (azaz újabb házi gyülekezetet hoz létre) Néha lesznek nagyobb városi szintű találkozók, a bázisgyülekezetünk viszont kicsi marad. Ha rendszeresen jár az alkalomra több mint 20-30 fő, akkor itt az ideje, hogy megszülessen a baba.(új h. gyülekezet.

Egy H.Gy, „a gyülekezet”

Az ÚT. A gyülekezet 4 szintjéről beszél: Gyülekezet a világban  (Kolossé 1,24), Gyülekezet a régióban  (ApCsel 9,31), Gyülekezet a városban  (2. Kor 1,1) és Gyülekezet a házban Kol. 4,15). A gyülekezet az otthonban,  MIKROKOZMOSZA a városi gyülekezetnek a nemzetinek és világegyháznak. A házban levő gyülekezet éppúgy gyülekezet, mint a gyülekezet a városban, régióban, vagy bárhol a világban. Minden lényeges elemét tartalmazza a GYÜLEKEZETNEK. A mikrokozmosz szó egyszerűen „kicsi világot” jelent, illetve kozmoszt miniben. A házi gyülekezet gyülekezet, a szó legteljesebb értelmében. Pál így látta a szolgálatát az első században. Első misszió útján négy különböző városban  – Antiochia, Ikonion, Derbe és Lystrában – hagyott hátra egy egy kis hívőkből álló csoportot. Mindegyiket abban a városban levő gyülekezetnek nevezte.

Házi gyülekezet az Újszövetségnek megfelelő praxissal.

Nem mondom, hogy az ÚT sémája szerint, mert Isten nem sémát adott nekünk. Azzal kapcsolatban, hogy milyen legyen a gyülekezet élete szolgálata, az igazi újszövetségi gyakorlat imádságot, Istenre figyelést,és a megértettek iránti engedelmességet jelent. Ha azt mondja önnek Isten, hogy építsen egy óriásim katedrálist, akkor azt kell tennie. Akkor áldásban lesz része és a teljes Krisztus test is önnel együtt. Az első hívők dinamikus ereje éppen ebben rejlett. Nem sémát követtek, amiről valahol olvastak valamit, hanem napról napra követték a Szentlélek vezetését. Az eredmény automatikusan adódott. Ma is a jó oldalon állunk ha így teszünk. Sok gyülekezet kereste a növekedés módját formáját. PL Rick Warren, Bill Hybbels és ezzel nagy gyülekezeteteket építhettek. J. Ch. Pl azt mondja: 6 szóval: „Imádkozok egyszerűen és engedelmeskedem a látásnak.” Nincs semmi rossz abban, ha egy pajtában a mezőn, egy barlangban egy templomban, vagy zsinagógában jövünk össze. Az Úr a szívet nézi. Ha azonban egy Szisztémát támogatunk amely az alkalmatlan vezetéssel, és kasztszisztémával megfolytja a laikus és lelki embereket, nem lesz meg az a gyümölcs amire vágyunk.

A HGy-t könnyebb  elkezdeni

A gyülekezet alapítása, evangélizációs missziós és tanítványképző módszer. A gyülekezetnövekedési mozgalomban bizonyított tény, hogy a sok új gyülekezet létrehozása  a leghatékonyabb evangélizációs módszer. Sok új gyülekezet létrehozása a legjobb módja a tanítvánnyá nevelésnek is. Ha emberek kis kényszer nélküli csoportokban összejönnek, a tanítványság szinte észrevétlenül történik. Nem is nehéz új gyülekezetet plántálni. Csak 2-3 ember kell, és valaki aki hetente  kinyitja  a házát egy kis találkozásnak.

A HGY. Már azelőtt elkezdődhet, mielőtt megérkezne a gyülekezetplántáló

Példáil az Antiochiai és Samariai gyülekezetk már azelőtt létrejöttek mielőtt megérkeztek az apostolok. Ap. Csel 10-ben Kornélius segített egy HGY-t létrehozni anélkül, hogy tudta volna, mit tesz. Ez ma is megtörténik pl. Kínában, és még sok másik helyen. Persze ez nem zárja kia az apostolok, próféták, evangélisták, pásztor tanítók szolgálatát. Most HGy. Elkezdéséről beszélünk, és nem a folytatásról növekedésről Kell a felkent vezetők szolgálata, akiket az Úr beállít a szolgálatba ahhoz, hogy eredméynesen működjenek a HGY-ek.
Ez csak néhány jellemző a HGy.-ről. Mindegyiknek meglesznek a személyes tulajdonságai , nem lesz két találkozás egyforma. Jézus lelke az aki minden összejövetelünkön vezetni akar. Hozza a lelkesedést, jó légkört az alkalmakra. Használ a szolgálatban mindenkit, akit akar és aki figyel rá.
(Robert Fitts) Ford. B.Gy.)

Wolfgang Simson
Isten megváltoztatja az egyházat, és ez pedig meg fogja változtatni a világot. Az egész világon hívők milliói érzik, hogy  hogy új reformáció alakul.
Azt mondják:  “Az egyház úgy ahogy ismerjük, megakadályozza az egyházat hogy olyan legyen ahogyan  Isten szeretné.”
Nagyon sok hívő tapasztalja, hogy ugyanezt mondja nekik Isten. Ennek következtében  összeáll egy új kollektív tudat, egy évezredes szellemi  kijelentés visszhangja. Meg vagyok róla győződve hogy a következő 15 tétel visszatükrözi azt, amit a „Lélek mond a gyülekezeteknek ma.” Némelyeknek ez csak egy ökölnyi felhő Illés egén, de sokan már az eső közepén tudják magukat.

15 Tézis az egyház, gyülekezet  Re-Inkarnatiójáhpz
1. A keresztyénség életstílus,nem nem vallásps összejövetelek összessége
Mielőtt még keresztyéneknek nevezték volna őket, Krisztus követőit az úton levőnek, Krisztus útját járónak nevezték. Azért volt így, mert szó szerint megismerték az utat, ahogyan élni kell. A keresztyén egyház szívét, közepét nem tükrözi a vallásos összejövetelek állandó ismétlődése e célra épített egyházi építményben, amit klerikális specialisták kínálnak. Inkább  Jézus követőinek életmódjáról van szó, amit spirituálisan kibővített nagycsaládokban élnek meg  a hétköznapokban. Ezek választ adnak a társadalom által feltett kérdésekre méghozzá ott ahol legjobban számít, otthon. 

2. Itt az ideje a Kategogen-szisztéma megváltoztatásának

Az ortodox és Katolikus egyház NAGY  agy Konstantin után a 4. században egy vallásos szisztémát képezett ki és vezetett be, mely egy keresztyén templomból, (katedráslisból) és egy istentiszteleti alapmintából állt össze, ami a zsidó zsinagógából származik. Ebből jött létre a nem éppen Istentől kijelentett ill, származó vallási szisztéma a „Kathe-góga”. Ez keveréke a kathedrálisnak és a zsinagógának. Ez lertt a mintája aztán örök időkre? Elegyedik benne pogány és görög elem gondolati tartalom. Ez a kathegógé koncepció „fekete lyukként” beszippantotta az egyház társadalmat megváltoztató energiáit, és a keresztyénséget évszázadokra lebénította. Bár Luther reformálta az evangélium tartalmát, a struktórákat és külső formákat viszont érintetlenül hagyta. A szabadegyházak megszabadították az egyházi szisztémát az államtól, a baptisták bemerítették,  a Quékerek tisztára fényezték, az üdvhadsereg uniformisba öltöztette, a pünkösdiek megkenték, a karizmatikusok megújították, de mindmáig senki nem változtatta meg. Most jött el az ideje. 

3.Aharmadik reformáció.   
Azáltal,   hogy Luther felfedezte a nagy igazságot, hogy „kegyelemből és hit által van az üdvösség, elindította az egyháza, a teológia reformját. A XVIII. Században olyan mozgalmakban mint pl. a Herrmhutiak felfedezték, hangsúlyozták, az egyes ember  személyes kapcsolatát Istennel. Ez a spiritualitás reformációjához vezetett, a második reformációhoz. Isten tovább  megy, és megérinti az egyház alapformáit kiváltva ezzel egy harmadik reformációt, a struktúrák reformációját. 

4. Templomokból, házi gyülekezetekbe.
(Von Kirchen-Häusern zu Haus-Kirchen) Az Ujszövetség kezdete óta, olyan hogy Isten temploma,  nem létezik már. Isten nem lakik kézzel készített házban. Az egyház, gyülekezet az emberek, Isten népe. A gyülekezet –egyház ezért éppen ott van otthon, ahol az emberek laknak, tartózkodnak a lakásukban, házukban. Itt osztják meg egymással Krisztus követői egymással az életüket a Lélek erejében-. Együtt esznek,  megosztják anyagi és szellemi értékeiket egymással.  Tanítják egymást az élet közepette, hogyan lehet Isten „törvényei” szerint élni. Ezt nem csak professzionális tanító előadásokkal teszik csupán, hanem dinamikusan, kérdés és felelettel, dialógusban. Imádkoznak együtt, bemerítenek, próféciákat mondanak egymásnak, levetik az álarcokat, megvallják egymás előtt bűneiket. Új kollektív identitást nyernek azáltal, hogy kölcsönösen ismerik szeretik egymást, és megbocsátanak egymásnak. 

5. Az egyháznak először csökkennie kell, hogy aztán nőhessen A legtöbb gyülekezet egyszerűen túl nagy ahhoz, hogy helyet tudjon adni a közösségnek (koinónia). Így közösség nélküli közösségekké gyülekezetekké lettek. Az Újszövetség gyülekezetei valószínűleg kis csoportok voltak 15-20 fővel. A növekedés nem vertikálisan történt katedrálist betöltő templomos gyülekezetté 300 főig, hanem multiplikációs, horizontális növekedéssel, mozgalmi karakterrel úgy, hogy osztódtak, ha elérték a 15-20 fős létszámot. Ez a növekedési mód és multiplikáló forma lehetővé tette hogy városi méretben is összegyűljenek pl. a Salamon csarnokában Jeruzsálemben. Ezzel szemben az átlagos ker. gyülekezet szomorú kompromisszum. Statisztikus nézve, már nem házi gyülekezet, de nem is szabadtéri, vagy városi gyülekezet. Ezzel elveszít az alkotója által belé helyezett 2 dinamizmust: az organikus családi atmoszférát és a tömeggyűlésszerű összejövetel pozitív hatásait. (die elektrisierende Großveranstaltung mit Sogwirkung.) 

6. Az egy –lelkész-szisztámól a tem struktúrába Keresztyén gyülekezeteket nem lelkészek vezetnek, hanem vének, presbiterek, családapák akik ismerik az élet közeli helyzetet. A helyi házi  gyülekezetek, az organikus kapcsolat által mozgalmi hálóvá alakulnak. Organikus kapcsolatban vannak a presbiterek és együttműködnek az Ef 4:11-ben említett ötös fogattal, az apostolokkal, prófétákkal, tanítókkal evangélistákkal, pásztorokkal, akik a „házak (oikos) között cirkulálnak, mint egy jól működő szervezetben a vér. (Hierbei kommt den apostolisch und prophetisch begabten Menschen eine besondere grundlegende Rolle zu (Eph. 4,11-12; Eph. 2,20). Der Pastor ist zwar ein wichtiger Teil des ganzen Teams, kann aber nicht mehr als ein Fragment darin sein, “die Heiligen zum Dienst zu befähigen”. Sein Dienst muß synergetisch durch die anderen vier Diensteergänzt werden, sonst erleiden die Gemeinden durch die einseitige spirituelle Diät nicht nur geistliche Mangelkrankheiten, sondern auch er selbst kann nichts Wesentliches bewegen und in seiner Berufung aufgehen.) 

7. A helyes részek rosszul összerakva
(Die richtigen Teile – falsch zusammengebaut) A puzzllenél fontos, hogy a megfelelő darab a megfelelő mellé kerüljön. Mert különben nem mutat az összkép sem, és az egyes daraboknak sincs értelme. A keresztyénségben adott minden összetevő, de tradícióból hatalmaskodásból, és vallási féltékenységből rosszul építjük össze. Mint ahogyan a víznek három megjelenési formája van víz jég gőz, úgy pl. a lelkipásztor szolgálata is több formában lehet jelen. (Ef 4: 11-12) Gyakran azonban nem a megfelelő módon és helyen. Az egyházi klerikalizmus miatt jéggé fagytak, szétfolytak, vagy mint a gőz elillantak. Úgy ahogyan a virágot legjobb vízzel megöntözni, úgy kellene hogy az öt gyülekezetfejlesztő szolgálat (des Apostels, Propheten, Pastors, Evangelisten und Lehrers) újra visszataláljanak a régi formájukhoz, feladatukhoz, hogy az egész szisztéma virágozni kezdjen, s az egyén megtalálja a helyét az egészben. Emiatt nem lehet visszafelé forgatni a történelem kerekét. Vissz kell találnia az eredethez.  

8. Egyházi bürokráciából visszatérni  az egyetemes papság bibliai elvéhez. Az Újszövetségi gyülekezetet soha nem vezette egyetlen „szent ember” vagy lelkész úr, aki mások közbenjárójaként Istennel kivételezett kapcsolatban áll és megeteti a fogyasztókat mint egy újszövetségi Mózes. A keresztyénség a papi közbenjárást pogány vallásoktól vette át, vagy legalábbis jobbesetben a zsidóságtól. Sokaig volt átok az egyházon a szigorú professzionalizálódás, Konstantin napjai óta. Isten népét felosztotta laikusokra és klreikusokra. Az Újszövetség szerint csak egyetlen közbenjáró létezik Isten és emberek között, az pedig az ember Jézus Krisztus. (1.Tim.2,5). Isten nem tudja áldását osztani, ha vallásos profik tolakodnak közé és népe közé. A templom függönye elszakadt, és Isten lehetővé teszi minden embernek, hogy közvetlenül jöjjenek hozzá Jézus Krisztusban való hit által. Vagy megváltozik az egyház ebben a dologban, vagy elveszíti jelentőségét és küldetését. Úgy látszik Isten azon van, hogy kiszabadítsa népét a babiloni fogságból, ahova bürokraták és manipulátorok zárták be.

9. Visszatérés a szervezésből a keresztyénség organikus formájához
A „Krisztus teste” képes megfogalmazása egy organikus szervezetnek és nem egy szervezett meschanizmusnak. Az egyház, gyülekezet helyi szinten sok lelki nagycsaládból áll össze melyek organikusan kötődnek hálóba (Netz)  Ahogy ezek kötődnek egymáshoz szintén kifejezi a lényeget. A szervezés maximumából és az organizmus minimumából újra a fordítottjává kell alakulnia. A túl sok szervezés eddig mindig annak félelmétől, hogy valami rosszul alakulhat mindig megfojtotta a Krisztus testét mintegy kényszerzubbonyba szorította. Igen, de a félelem a hit ellentettje. A félelem kontrollálni akar, a a hit bizik. Jó a kontroll, de még jobb a bizalom. A politikai ökumenizmusnak és a felekezeti hierarchiáknak lehetősége volt eddig hogy bizonyítsanak, de nem jött össze. Itt az ideje nemzeti és területi  hálókat alakítani, melyek bizalomra alapoznak hogy ujra létrejöhessenek  a keresztyénség organikus formái. 

10. A hívők Istent imádják, és nem istentiszteleteiket.
Kívülről nézve a keresztyénség sokak szemében úgy néz ki, hogy:  Szent emberek mennek egy szent órában, szent napon egy szent épületbe,hogy részt vegyenek egy szent rituálén,amit egy szent ember, szent öltözetben szent pénzért cereblál.  A keresztyénségnek abba kellene hagynia  az egyházi épületeiben a „színi” előadásait és újra el kellene kezdenie benyomást keltően a mindennapokban élni ami Istent dicsőíti. 

11. Tovább már nem a népet a templomba, hanem a templomot a néphez vinni. Nicht länger das Volk in die Kirche bringen, sondern die Kirche zum Volk Az egyház újra visszaváltozik a gyere struktúrából a menj struktúrába.  Egyik következmény hogy már nem akarjuk tovább, az embereket a templomba hozni, hanem a templomot az emberekhez. Az egyház nem fogja betölteni missziós küldetését, ha csak a meglevő struktúrákban hajlandó élni. Csak kovásszerű erjedéssel történik meg a multiplikáció, még olyan népcsoportok között is akik nem ismeri Jézust. 

12. Az úrvacsorát mint igazi étkezést fedezik fel. Az egyházi tradíció elérte, hogy az úrvacsorát homöopatikus formában ünnepeljük. Egy csepp borral egy íztelenek keksszel és szomorú képpel. A keresztyén úrvacsora egyébként tartalmas étkezés, szimbolikus jelentéssel, nem szimbolikus étkezés lényegi értelemmel. Isten a hívőket a misétől, az asztalhoz, evéshez viszi. 

13. Felekezettől  a városi gyülekezetig
Jézus egy mozgalmat indított el és mi lett belőle? Vallásos vállalatok, globális láncokkal, melyek márkáikat piacíasították, és konkuráltak egymással. Ezáltal a piacosítás és sokféle márkanévvel a protestantizmus elveszítette a hangját a világban és politikai jelentőségét is elveszítette. Sok egyház leginkábba tradícióval  vallásos belterjességgel van elfoglalva  ahelyett, hogy más hívőkkel közös hitvallást éljen a világ elé. Jézus soha nem kérte az övéit, hogy felekezetekbe tömörüljenek Az egyház  korai napjaiban a hívőknek kettős identitása volt.: Egyértelműen Jézus Krisztus követői voltak Istenhez tértek, másodszor pedig egymásra találtak területileg. Gyülekezeti mozgalmakat alkottak.  Ez azt jelentette, hogy  nem csak házi gyülekezetek és szomszédok működtek együtt, hanem – amennyiben a politikai viszonyok megengedték – kifejezték identitásukat Krisztusban városi, vagy területi szinten is ünnepi istentiszteleteken. Itt demonstrálták egységüket és egymáshoz tartozásukat a világ előtt. Isten visszahívja a keresztyénséget ezekbe a dimenziókba. A bibliai modellhez való visszatérés újra hitelessé tenné a keresztyén üzenetet.  

14. Egy üldözést kiálló mentalitást kifejleszteni 
Jézust, minden keresztyén fejét megfeszítették. Ma követői közül sokan inkább a címekkel titulusokkal, kitüntetésekkel vannak elfoglalva, és tisztes beosztással társadalomban, politikában, vagy ami még rosszabb, annyira alkalmazkodtak, és csendesek, hogy  észre sem venni őket. Boldogok vagytok, ha üldöznek titeket – mondta Jézus.  Bibliai keresztyénség egy egészséges kihívás és valóságos fenyegetés a pogány istentelenségre és bűnre egy olyan világban, melyet lerohant az önzés, materializmus, és féltékenység, valamint minden iránti nyitottság ami nem áll a Bibliában.A ma szokásos keresztyénség a fentivel szemben nem kontrasztprogram és nem méltó üldözésre, mert idomult. Amennyiben a hívők elkezdenek újszövetségi értékeke mentén élni, pl. bűnt bűnnek nevezni, a világ válaszolni fog érintve érzi magát, vagy megtér, vagy üldözni kezd. Ahelyett, hogy kényelmes zónában, látszólagos vallásszabadságban  fészkeket építünk magunknak, jobb lesz felkészülni arra, hogy felfedezik őket mint fekete bárányokat és bűnbakokat akik útjában álnak a hamis humanizmusnak, az én imádatnak, élvezeteknek, Ezen okokból felébredt hívők szembetalálják magukat a fundamentalista liberalizmus támadásaival. Nem árt felkészüli erre, és az üldözésbiztos struktúrát kiépíteni 

15. A Gyülekezet- egyház haza jön.
Hol van az a hely ahol egy férfi legkönnyebben lehet szent? Elbujik egy nagy szószék mögé, szent ruhába öltözve, prédikál egy arc nélküli tömegnek aztán eltűnik a irodájába. És hol  a legnehezebb egy férfinek szentnek lennie ? Otthon a felesége és gyermekei mellett. Minden amit tesz, mond, egy lelki lakmus teszten esik át és megméretik, hogy igaz-e? Isten meg akarja nyerni a házakat, hogy istentisztelet helyei legyenek. Ezzel az egyház visszatér gyökereihez. Jézus visszajövetele előtt,  bezárul, az egyháztörténelem köre. Mint test funkcionál. Globálisan lát, lokálisan cselekszik. Nem kérik hogy megáldja Isten amit tesznek, hanem azt kezdik el tenni, amit Isten megáld. 
 ( Wolfgang Simson, Häuser, die die Welt verändern, C&P Verlag, Emmelsbüll/D, 1999 c. könyvéből fordította B.Gy.)